Toegankelijkheidsverklaring

Geldig vanaf : 28 juni 2025
Laatst bijgewerkt op: 28 juni 2025

1. Inleiding en algemene informatie

Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de volgende websites en bijbehorende browsergebaseerde mobiele applicaties (webapps) van Viessmann Holding International GmbH, via welke de volgende diensten in het kader van elektronische handel aan consumenten worden geleverd: (hierna te noemen de "Digitale Dienst"):

  • Viessmann productinformatiepagina's op de URL: www.viessmann.be; deze geven informatie over de wereld van Viessmann producten en diensten.
  • Aanbodpagina's van Viessmann op de URL: aanbod.viessmann.be; dit zijn campagnegerelateerde websites die de mogelijkheid bieden om via een formulier een offerte aan te vragen bij een gespecialiseerde partner van Viessmann en akkoord te gaan met het ontvangen van brochures en ander marketingmateriaal.

Viessmann Belgium
Hermesstraat 14
1930 Nossegem (Zaventem)

Tel.: +32 (2) 712 06 61
E-mail: info@viessmann.be

Meer informatie voor consumenten is te vinden in de serviceaanbiedingen op de bovengenoemde URL en in de algemene voorwaarden, bijvoorbeeld.

2. Algemene beschrijving van de dienst

Via de onder punt 1 genoemde digitale dienst kunt u

  • via het formulier een offerte aanvragen. Deze wordt voor u opgesteld door een van onze Viessmann installatiepartners die de diensten op maat kan leveren. Tijdens dit proces wordt u gevraagd om verschillende vragen te beantwoorden, afhankelijk van het type aanvraag, bijvoorbeeld over uw bestaande verwarmingssysteem en het voorgestelde project. U ontvangt vervolgens e-mails van ons waarin wij uw gegevens bevestigen en u informeren over de volgende stappen in het proces.
  • Gebruik de productconfigurator om een product- of systeemvoorstel van Viessmann te bepalen in een meerfasig, formuliergebaseerd aanvraagproces en vraag via het formulier een kort adviesgesprek en een verbinding met een partnerinstallateur aan. Wij vragen u om uw adres in het formulier in te vullen, zodat wij u voor advies in contact kunnen brengen met een Viessmann partnerinstallateur bij u in de buurt.

3. Rechtsgrondslag / Wettelijke vereisten

Deze verklaring is gebaseerd op de "Richtlijn (EU) 2019/882 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 betreffende toegankelijkheidseisen voor producten en diensten" (hierna de "Europese toegankelijkheidswet" of "EAA" genoemd), evenals de overeenkomstige nationale uitvoeringswetten (gezamenlijk de "Toegankelijkheidswetten" genoemd).

De wettelijke vereisten vloeien voort uit de toegankelijkheidswetten, met name de artikelen 4 en 13 van de EAA en de bijlagen I en V, en de overeenkomstige nationale uitvoeringswetten. Dit betekent dat :

  1. de verstrekking van informatie over de werking van de dienst, en waar producten worden gebruikt voor de verstrekking van de dienst - de verstrekking van informatie over de verbinding met die producten, en over hun toegankelijkheidskenmerken en interoperabiliteit met hulpmiddelen en voorzieningen, aan de volgende eisen moet voldoen:
    • de informatie wordt verstrekt via meer dan één zintuiglijk kanaal en wordt op een begrijpelijke en waarneembare manier gepresenteerd,
    • de informatie-inhoud wordt geleverd in tekstformaten die kunnen worden gebruikt om alternatieve ondersteunende formaten te genereren die op verschillende manieren door gebruikers en via meer dan één zintuiglijk kanaal kunnen worden gepresenteerd,
    • de informatie wordt gepresenteerd in lettertypen van geschikte grootte en vorm, rekening houdend met te verwachten gebruiksomstandigheden, met voldoende contrast en aanpasbare ruimte tussen letters, regels en alinea's,
    • een alternatieve weergave van de inhoud wordt geboden als er niet-tekstuele inhoud is opgenomen, en
    • elektronische informatie die nodig is voor het leveren van de dienst zal worden geleverd op een consistente en adequate manier die deze waarneembaar, bruikbaar, begrijpelijk en robuust maakt.
  2. Websites, met inbegrip van overeenkomstige onlinetoepassingen, en diensten op basis van mobiele apparatuur, met inbegrip van mobiele toepassingen, worden op consistente en adequate wijze toegankelijk gemaakt, zodat ze waarneembaar, bruikbaar, begrijpelijk en degelijk zijn;
  3. waar ze bestaan, moeten ondersteunende diensten (helpdesks, callcenters, technische ondersteuning, relaisdiensten en opleidingsdiensten) informatie verstrekken over de toegankelijkheid van de dienst en de compatibiliteit ervan met ondersteunende technologieën, in toegankelijke communicatievormen;
  4. informatie over de toegankelijkheid van verkochte producten en diensten moet worden verstrekt wanneer deze informatie door de verantwoordelijke marktdeelnemer wordt verstrekt;
  5. de toegankelijkheid van identificatie-, beveiligings- en betalingsfunctionaliteiten moet worden gewaarborgd wanneer deze worden aangeboden als onderdeel van een dienst in plaats van een product, door ze waarneembaar, bruikbaar, begrijpelijk en robuust te maken;
  6. de aangeboden identificatiemethoden, elektronische handtekeningen en betalingsdiensten moeten waarneembaar, bruikbaar, begrijpelijk en robuust zijn.

4. Staat van conformiteit met wettelijke vereisten

De technische vereisten voor een toegankelijk aanbod in de zin van de EAA zijn gebaseerd op de specificaties van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) versie 2.2. We hebben ons digitale aanbod op de volgende manier ontworpen zodat het voor iedereen toegankelijk is:

De inhoud van ons digitale aanbod is toegankelijk via verschillende bedieningsmodi, die ervoor zorgen dat onze producten en diensten ook kunnen worden geraadpleegd en gebruikt door gebruikers met fysieke, zintuiglijke of cognitieve beperkingen. We hebben de volgende werkwijzen geïmplementeerd

  • Meerdere sensorische kanalen: We bieden tekstalternatieven voor visuele content.
  • Meerdere interactiemogelijkheden: Onze website kan ook worden gebruikt door mensen zonder fijne motorische vaardigheden.
  • Bescherming tegen prikkels/gebruik van contrasten: onze website maakt geen gebruik van complexe interactie-effecten.
  • Eenvoudige presentatie van onze inhoud: Waar mogelijk gebruiken we begrijpelijke tekst om onze producten en diensten te beschrijven. Technische termen worden op een praktische en begrijpelijke manier uitgelegd op de daarvoor bestemde plaatsen, zodat zelfs gebruikers zonder specifieke voorkennis de gepresenteerde contexten kunnen begrijpen.

We gebruiken geen identificatie-, authenticatie-, beveiligings- of betalingsfuncties op deze websites.

We streven er voortdurend naar om mogelijke obstakels te identificeren en te verwijderen.

5. Feedback en contact

Als u belemmeringen in onze digitale diensten opmerkt of hulp nodig hebt, neem dan contact met ons op via het volgende adres:

Viessmann Belgium
Hermesstraat 14
1930 Nossegem (Zaventem)

Tel.: +32 (2) 712 06 61
E-mail: info@viessmann.be

6. Autoriteit voor markttoezicht

Vragen kunnen naar de volgende autoriteit worden gestuurd via de volgende contactgegevens:

FOD Beleid en Ondersteuning (BOSA)
Directoraat-generaal Digitale Transformatie (DG DT)

WTC III
Simon Bolivarlaan 30, bus 1
1000 Brussel

Tel.: +32 (0)2 740 74 74 
E-mail: info@bosa.fgov.be