Viessmann lanceert H2ready-ketels

Om te verwarmen met waterstof, de brandstof van morgen

 

Viessmann stelt nieuwe toekomstgerichte producten en diensten voor

Brussel - 23 februari 2021

 

Viessmann, de producent van verwarmings- en koeloplossingen, stoomt zich klaar voor een duurzame toekomst en zet resoluut in op de trends van vandaag. Zo werken ze aan gasketels op waterstof en verschijnt dit jaar de Vitocharge, de nieuwe thuisbatterij. Het bedrijf gaat ook verder met zijn geconnecteerde oplossingen om de duurzaamheid van zijn installaties te verbeteren. Vanaf 22 februari begint ‘Ontmoet onze expert’, waarbij consumenten live advies kunnen inwinnen van Viessmann-experten.

Viessmanns ambitie is om verwarmings-en koeloplossingen te ontwikkelen met het oog op de volgende generatie. “Als fabrikant van energieoplossingen zijn wij ons bewust van onze verantwoordelijkheid”, zegt Patrick O, General Manager Viessmann Belgium en Global Product Line Owner Gas. “Om aan de wereldklimaatdoelstellingen te voldoen, moeten we afkicken van fossiele brandstoffen en inzetten op hernieuwbare energiebronnen en het maximaliseren van eigen energieverbruik. We willen consumenten duurzame opties aanbieden die efficiënt omgaan met energie en milieuvriendelijker zijn.”

 

Waterstof als groene brandstof

Viessmann zet dit jaar volledig in op waterstof als CO2-neutrale brandstof. Momenteel ontwikkelt het bedrijf H2ready-gascondensatieketels die op 100% waterstof zullen werken. Deze ketels worden naar verwachting in 2023 gelanceerd. De H2ready-ketels zullen ook de mogelijkheid hebben om te werken op aardgas of een combinatie van beide brandstoffen. Dat garandeert hun toekomstcompatibiliteit in de overgangsfase van aardgas naar waterstof.

Waterstof moet eerst geproduceerd worden om als energiebron te kunnen dienen, maar zowel de productie als de verbranding kan op een CO2-neutrale manier. Dat maakt van waterstof een klimaatvriendelijke energiebron. Daarnaast is het ook niet giftig of radioactief en schaadt het de natuur en het milieu niet. Deze nieuwe brandstof maakt het mogelijk de CO2-uitstoot op zeer korte termijn aanzienlijk te verminderen.

De huidige Viessmann Vitodens 200 condensatieketels kunnen nu al werken met een mix van aardgas en 20% waterstof. “In de huidige gasleidingen kan nu al tot 20% waterstof verwerkt worden. Deze energiebron zou voor een jaarlijkse daling van 7% CO2-uitstoot zorgen. Het zou dus snel en doeltreffend een belangrijke bijdrage leveren tot de bescherming van het klimaat”, legt Patrick O uit. 

 

Eigen verbruik maximaliseren

Een belangrijke trend in de sector is het streven naar een maximaal verbruik van de eigen opgewekte energie. Daarvoor zet Viessmann in op warmtepompen en thuisbatterijen in combinatie met zonnepanelen. 

Warmtepompen zijn niet meer weg te denken uit nieuwbouwwoningen, omdat ze 80 tot 95% minder CO2 uitstoten. De warmtepompen van Viessmann zijn bovendien ook helemaal klaar om te communiceren met smart buildings en smart grids. In combinatie met een digitale meter zullen ze zo zorgen voor een efficiënter verbruik van je zonnestroom.

Naast een warmtepomp is een thuisbatterij daarvoor een belangrijk hulpmiddel. Om de zonneinstallatie rendabel te houden, gebruik je de opgewekte energie best zoveel mogelijk zelf. In mei 2021 lanceert Viessmann zijn eigen thuisbatterijen en slimme omvormers onder de naam Vitocharge. Dit modulaire batterijsysteem wordt volledig door Viessmann geproduceerd in Frankrijk. De slimme omvormer is het brein van de installatie en stuurt de elektriciteit naar waar ze nodig is. Zo besparen eigenaars van fotovoltaïsche installaties op hun energiefactuur en worden ze minder afhankelijk van het elektriciteitsnet. 

 

Via data en connectiviteit de duurzaamheid van installaties verbeteren 

Vandaag is zowat elke installatie op te volgen en aan te sturen via een app, zowel door installateurs als consumenten. Met de ViCare-app kunnen consumenten hun verwarming vanop afstand bedienen en hun verbruik onder controle houden. Installateurs beschikken op hun beurt over de apps ViStart, waarmee ze producten kunnen installeren, en Vitoguide, een platform waarmee installateurs de geconnecteerde installaties bij hun klanten kunnen monitoren. Zo zien de installateurs meteen wanneer zich een storing voordoet en kunnen ze rechtstreeks wisselstukken bestellen.

Viessmann zal Vitoguide dit jaar uitbreiden met ‘predictive maintenance’, dat op basis van de data van alle geconnecteerde systemen adviezen geeft. Dat maakt proactief en preventief onderhoud mogelijk, wat de levensduur en de efficiëntie van installaties ten goede komt. Predictive maintenance zal in juni dit jaar gelanceerd worden. 

“Dit brengt ons bij Viessmann Comfort of Heat as a Service. We maken het nu al mogelijk dat de consument zijn verwarmingsinstallaties huurt aan een vaste prijs per maand, in plaats van dat ze een grote investering moeten doen. Via predictive maintenance willen we nog meer inzetten op het anticiperen van problemen en het voorstellen van oplossingen”, voegt Patrick O toe. 

 

Ontmoet virtueel de Viessmann-experten 

Voor consumenten komt Viessmann met een nieuw virtueel concept en future proof campagne die volledig past binnen de strategie van het bedrijf om consumenten bij te staan in de keuze van de juiste en duurzame verwarmingsoplossing.

Via het luik ‘Ontmoet onze expert’ op de Viessmann website krijgen consumenten advies op maat voor hun project. Dat gebeurt aan de hand van scenariovideo’s met Koen De Bouw en informatieve artikels. Die video’s blijven het hele jaar beschikbaar en gidsen de consument aan de hand van enkele vragen tot de meest relevante informatie. Vanaf 22 februari tot en met 8 maart kan de consument ook live in gesprek gaan met een expert van Viessmann. Het nieuwe concept ontdekken kan via: www.zuinigerverwarmen.be. Daarnaast start op 22 februari ook de nieuwe Future Proof-campagne. Die wil consumenten sensibiliseren duurzamere keuzes te maken voor toekomstige generaties. In de campagne vertalen enkele kinderen op een ludieke manier de boodschap van Koen De Bouw over de duurzame Viessmann-oplossingen. De campagne loopt op de radio, webtv en social media.