De installatie plannen


Past Vitoconnect ook op mijn ketel?

Vitoconnect past op alle huishoudelijke verwarmingsketels van Viessmann met Vitotronic 200-regeling (deze uitgerust met een buitensonde).  Een volledige lijst van de ondersteunde regelingen vind je op de webpagina over Vitoconnect.

Wat is een goede WiFi verbinding?

Een voldoende sterk WiFi-signaal komt overeen met twee streepjes getoond op bijvoorbeeld uw smartphone in de nabije omgeving van uw verwarmingsketel.

Ik heb geen of een onvoldoende sterk WiFi-signaal in de nabije omgeving van mijn verwarmingsketel. Hoe los ik dit op?

Het is mogelijk om een WiFi-extender of home-plug te installeren.

Ik heb geen stopcontact in de buurt van mijn ketel. Hoe los ik dat op?

De Vitoconnect-module heeft een voedingsspanning nodig (230 VAC).  Het is mogelijk om een verlengsnoer te gebruiken of een stopcontact bij te plaatsen op een afstand van 1 meter van uw Viessmann verwarmingsketel.

Waar kan ik Vitoconnect bestellen?

U kan Vitoconnect bestellen bij een Viessmann verdeler in uw buurt.  Hier vindt de Viessmann installatie- en servicebedrijven in uw buurt.

Installatie- en servicebedrijven

Waar kopen?

Vind hier een installateur...


Vitoconnect installeren


Ik kan de QR code van de installatievideo niet scannen. Waar kan ik de video vinden?

De video "Unboxing en installatie" kan u ook vinden op Youtube, of hiernaast/onder.

Waar staat de de WPA2 code op mijn Vitoconnect box?

De WPA2 code staat op de sticker die op de beschermende folie van je Vitoconnect kleeft.

Het lukt niet om de configuratie van de ViCare app correct af te werken...

Controleer of de 2 bovenste LED's op de Vitoconnect nog steeds branden.   Het kan nodig zijn om de WiFi-verbinding van Vitoconnect naar je thuisnetwerk opnieuw te initialiseren (door ongeveer gedurende 10 s de toets op de linkerzijkant ingedrukt te houden) en nadien vanuit de ViCare-app de aanmeldprocedure vanaf het begin te hernemen.

Na het ingeven van het paswoord van het WiFi-netwerk thuis, gaat het middelste lampje op de Vitoconnect steeds rood branden. Wat kan ik doen? 

Om een zo veilig mogelijke internetverbinding tot stand te kunnen brengen gebruikt de Vitoconnect de laatste beveiligingsstandaards: enkel WiFi-verbindingen beveiligd met een WPA2-toegangscode beveiligd werden werken met Vitoconnect (WPA2 = WiFi Protected Acces 2).

Wanneer uw WiFi-netwerk enkel met een toegangscode van het type WEP beveiligd is kan er geen internetverbinding opgebouwd worden (WEP = Wired Equivalent Privacy = Verouderde communicatiestandaard).  De oplossing in dit geval is om uw router te laten omprogrammeren naar WPA2.

Het lukt niet om op het thuisnetwerk toegang te krijgen - ik ben installateur...

Indien u installateur bent, bestaat de kans dat uw email-adres reeds ingevoerd werd als identificatie voor Vitoguide en/of OBS - het online bestelsysteem.  Probeer het opnieuw met een ander email-adres. 


Apps Vicare en Vitotrol Plus gebruiken


Hoe kan ik anderen toegang geven tot ViCare App?

Nadat je huisgenoten ook ViCare App uit de Apple store of Google Play hebben gedownload, kan je hen uitnodigen vanuit de app met een e-mailadres. Menu 'instellingen' - 'Bijkomende gebruikers'. Je huisgenoten krijgen dan een uitnodiging met een activeringslink. Ze moeten dan enkel hun account nog vervolledigen.

Het lukt niet mijn Vitotrol app te openen

Dit klopt: enkel de apps ViCare en Vitotrol Plus zijn geschikt om te communiceren met Vitoconnect.

ViCare App is actief.  Hoe kan ik mijn ketel met de Vitotrol Plus App bedienen?

Eens Vitotrol Plus app geïnstalleerd is, kan je je hierop aanmelden met exact dezelfde e-mail en paswoord als deze waarmee je ViCare app geïnstalleerd hebt.

Wat moet ik doen als mijn modem wordt vervangen?

Je zult vanuit ViCare-app je nieuw WiFi-paswoord moeten ingeven voor Vitoconnect. Hiervoor is een functie voorzien onder 'instellingen' --> 'WiFi'.

Ik vind in Vitotrol Plus app de 'Party'- en de 'Spaar'-toets niet terug. Via welke functie kan ik het gebruik van de Party-toets simuleren? 

De werking van deze 2 functies in de app ViCare of Vitotrol Plus wordt enkel ondersteund met regelingen vanaf bouwjaar 2012. Bij oudere installaties kan deze functie vanuit de app niet ingesteld worden. Als je de verwarming toch wil kunnen inschakelen van op afstand, zonder de klokinstellingen te wijzigen, kan je dit doen via het werkingsprogramma. Als je in de app het werkingsprogramma 'permanent normaal' instelt, zal de verwarming inschakelen. De ruimtes worden opgewarmd tot de ingestelde dagtemperatuur.  
In deze periode is de klok van de regeling uitgeschakeld. Daarom mag je niet vergeten van deze functie nadien opnieuw uit te schakelen. Die doe je door opnieuw het werkingsprogramma 'verwarmen en warm water' te kiezen. 

Ik heb op mijn Vitotrol in de woonkamer de 'Party'-toets geactiveerd. Ik vertrek uit mijn woning. Hoe kan ik via de app de Party-functie weer uitschakelen? 

De Party-werking wordt beëindigd na het omschakelen van nacht-naar dagregime in de regeling. Als ik in de app het werkingsprogramma 'uitschakelwerking' kies en na enkele ogenblikken weer 'verwarming en warm water', zal de Party-functie opnieuw uitgeschakeld zijn. 

Op het scherm van mijn regeling staat 'Extern programma'. Is dit normaal? 

De standaard werkingsprogramma's van de Vitotronic-regeling zijn 'uitschakelwerking', 'enkel warm water' of 'verwarmen en warm water'. Als je in de app een van deze programma's selecteert, zal de regeling volgens zijn standaard programma's functioneren. Hij gebruikt de ingestelde tijdsprogramma's voor het verwarmen van je woning en de aanmaak van het sanitair warm water.  

Als je vanuit de app het programma 'permanent gereduceerd' of 'permanent normaal' instelt, wijk je van deze standaard programma's af. De tijdsprogramma's in de regeling zijn dan uitgeschakeld. Om U hierop te wijzen, wordt in het display van de regeling of van de afstandsbediening 'extern programma' aangeduid.


Verbinden met een servicebedrijf


Ik kan het servicebedrijf van mijn keuze niet vinden in de lijst. Wat kan ik doen?

Geef in het zoekvenster de woonplaats van het gezochte bedrijf op.  ViCare toont dan specifiek de installateurs in die regio.

Ik heb de installateur van mijn keuze gevonden en aangeduid in de ViCare app.  Kan deze nu onmiddellijk mijn verwarmingsinstallatie beginnen opvolgen?

Neen, hiervoor moet je hem eerst uitnodigen. Menu 'installateur' --> scrol naar beneden 'vrijgave voor service aanvragen'. Enkel zo krijgt de installateur toegang tot jouw installatie. Je blijft baas van je eigen installatie. Je kan de toegang van de installateur nadien probleemloos weer afkoppelen.

Ik kan niet inloggen op de VitoGuide app.

Vitoguide is de tool specifiek voor professionele servicegebruikers, onder meer voor de opvolging van meerdere verwarmingsinstallaties op afstand.  Voor consumenten is er naast ViCare app ook Vitotrol Plus app, met bijkomende functies.