Viessmann Group zet volgende stap als onafhankelijk familiebedrijf met nieuwe structuur

Persmededeling

26/04/2023

Viessmann combineert haar divisie 'Climate Solutions' met Carrier Global Corporation en creëert zo een nieuwe wereldwijde kampioen in intelligente klimaat- en energieoplossingen.

• Het nieuwe transatlantisch partnerschap legt basis voor verdere groei en onderstreept het belang van internationale samenwerking in de strijd tegen de wereldwijde klimaatverandering
  • De divisie 'Climate Solutions' van Viessmann Group wordt een belangrijke motor van Carrier's groeistrategie in Europa
  • Viessmann Group wordt een van de grootste aandeelhouders van Carrier
  • Max Viessmann, CEO van de Viessmann Group, wordt lid van de Raad van Bestuur van Carrier.
  • Dankzij de nieuwe structuur kan Viessmann Group zijn doelstelling om leefruimtes te creëren voor toekomstige generaties maximaliseren en uitbreiden.
  • Viessmann Group zal de primaire opbrengst van de combinatie met Carrier herinvesteren om zijn ondernemingsactiviteiten uit te breiden met een focus op CO2-vermijding, CO2-reductie en CO2-opvang, voorbij de HVAC-sector.

Allendorf/Eder (Duitsland), 25 april 2023 - Viessmann Group heeft vandaag de plannen aangekondigd om haar divisie 'Climate Solutions' te combineren met Carrier Global Corporation ('Carrier'), een toonaangevende wereldwijde leverancier van intelligente klimaat- en energieoplossingen met hoofdkantoor in Palm Beach Gardens, Florida (VS). Met deze stap creëren de divisie Climate Solutions van Viessmann Group en Carrier samen een nieuwe wereldwijde kampioen voor klimaat- en energieoplossingen.

Het nieuwe transatlantische partnerschap onderstreept het belang van internationale, grensoverschrijdende samenwerking in de strijd tegen de wereldwijde klimaatverandering. Beide ondernemingen zetten zich ten volle in om meer verantwoordelijkheid te nemen voor een duurzame energietransitie in de bouwsector, waarbij hun doelstellingen centraal staan: Het doel van Viessmann Group is het co-creëren van leefruimtes voor toekomstige generaties. De visie van Carrier is het creëren van oplossingen die van belang zijn voor mensen en onze planeet. Beide bedrijven beschouwen de klimaatdoelstellingen in Noord-Amerika en Europa als een kans om eens in de eeuw een positieve impact te hebben, door actief vorm te geven aan duurzame klimaat- en energieoplossingen voor toekomstige generaties.

"Sterke partnerschappen zijn altijd fundamenteel geweest voor het succes van ons familiebedrijf in de afgelopen 106 jaar. En Carrier is een sterke partner voor onze divisie Climate Solutions. Door onze krachten te bundelen, kunnen we onze impact op de decarbonisatie van de bouwsector naar een hoger niveau tillen met een groter bereik en een grotere schaal wereldwijd - voor onze familieleden en voor onze partners en vooral voor meer klimaatbescherming."
Martin Viessmann Voorzitter van de Raad van Bestuur van Viessmann Group
"De energietransitie in de wereld kan alleen succesvol worden beheerd als bedrijven op mondiaal niveau denken, handelen en samenwerken. Voortbouwend op ons zeer positieve groeimomentum en een marktleidend aanbod van geïntegreerde oplossingen, combineren we onze divisie Climate Solutions met Carrier om de volgende toekomstbestendige, echt wereldwijde klimaatkampioen te bouwen. Door de combinatie van beide bedrijven vormen we een snelgroeiende innovatieleider in een zeer concurrerende marktomgeving - vanuit een sterke positie. Dit partnerschap legt de perfecte basis om gezamenlijk groeikansen te benutten en onze impact voor toekomstige generaties te maximaliseren."
Max Viessmann CEO van Viessmann Group
"De divisie 'Climate Solutions' van Viessmann Group is een uitstekende onderneming met een superieure marktpositie, ongeëvenaarde distributiekanalen en enorme groeimogelijkheden. Het succes is gebaseerd op zijn uitstekende personeel met een sterke waardegedreven cultuur en zijn baanbrekende aanbod van geïntegreerde oplossingen. Martin en Max hebben Europa's meest erkende merk voor premium klimaatoplossingen opgebouwd en Carrier is vastbesloten om dat groeimomentum verder uit te bouwen. We zijn verheugd om samen de toekomst van de intelligente klimaat- en energie-industrie te creëren."
David L. Gitlin CEO van Carrier

Het combineren van de divisie Climate Solutions met Carrier zal meerdere voordelen opleveren:

• Blijvende betrokkenheid van Viessmann Group: Het familiebedrijf wordt een van de grootste aandeelhouders van Carrier bij de afronding van de transactie. Bijgevolg wordt Max Viessmann, CEO van Viessmann Group, een nieuw lid van de Raad van Bestuur van Carrier. Deze stappen zullen zorgen voor een sterke betrokkenheid van de ondernemende stichtende familie met een duidelijke focus op groei op lange termijn.
  • Verdere groei door meer schaal en bereik: De HVAC-divisie van Carrier Group is marktleider in het residentiële en commerciële segment in Noord-Amerika en in het commerciële segment in Europa. De divisie Climate Solutions van Viessmann Group is marktleider in het hoogwaardige residentiële segment in Europa. Bijgevolg zal de combinatie van beide bedrijven een ongekende marktleider worden in zowel het residentiële als het commerciële segment in zowel Noord-Amerika als Europa. Bovendien is Carrier sterk vertegenwoordigd in Azië via zijn lokale merk Toshiba Carrier Corporation. Als nieuwe wereldwijde kampioen in intelligente klimaat- en energieoplossingen zullen Carrier en Viessmann Climate Solutions een totale omzet genereren van meer dan 17 miljard US$ met ongeveer 45000 werknemers - een sterke opstelling om de concurrentie wereldwijd te overtreffen.
  • Leiderschap in Europa: Na de afronding van de transactie, verwacht tegen het einde van het jaar, wordt Viessmann Climate Solutions, geleid door CEO Thomas Heim, een belangrijke drijvende kracht achter Carriers groeistrategie voor de residentiële en lichte commerciële HVAC-business in Europa. Het hoofdkantoor blijft in Allendorf, Duitsland.
  • Breder aanbod van geïntegreerde klimaatoplossingen: Klanten en installatiepartners van beide bedrijven zullen aanzienlijk profiteren van een breder productassortiment, evenals van after-sales-services, digitale oplossingen en oplossingen met toegevoegde waarde. Zij zullen ook profiteren van een hogere productiecapaciteit en kortere levertijden voor duurzame energieoplossingen, waaronder een bredere bandbreedte van warmtepompen, batterijopslag, fotovoltaïsche cellen en ventilatieoplossingen.
  • Vooruitgang met continuïteit: Beide partijen zijn langetermijngaranties overeengekomen: Afzien van beëindiging om operationele redenen (3 jaar), locatiegaranties voor alle belangrijke productie- en R&D-locaties (5 jaar) en het hoofdkantoor in Allendorf (10 jaar). Bovendien zullen de garanties de toekomst op lange termijn van het bedrijfsonderdeel veiligstellen, door gebruik te maken van wereldwijde schaalgrootte voor inkoop, logistiek, productie, supply chain, productontwikkeling, verkoop en diensten.

Alle activiteiten van Viessmann Group buiten de divisie Climate Solutions worden niet beïnvloed door de transactie.

Viessmann Group blijft een zelfstandig familiebedrijf

Viessmann Group blijft een onafhankelijk familiebedrijf dat volledig in handen is van de ondernemersfamilie Viessmann. Ze zal haar ondernemingsactiviteiten voortzetten met als doel het creëren van leefruimtes voor toekomstige generaties. In de toekomst zal het een ecosysteem uitbouwen dat zich richt op CO2-vermijding, CO2-reductie en CO2-afvang buiten de HVAC-sector. De familie Viessmann zal de primaire opbrengst van de combinatie met Carrier herinvesteren in Viessmann Group, maar ook een aanzienlijk bedrag besteden aan haar filantropische activiteiten. Bovendien blijft het familiebedrijf volledig eigenaar van zijn iconische merk. Terwijl Carrier het merk Viessmann in licentie zal nemen en verder zal ontwikkelen in de HVAC-sector, zal Viessmann Group zijn merkbereik uitbreiden naar andere sectoren. Hij zal ook op operationeel niveau nauw blijven samenwerken met Carrier over de bedrijfsgrenzen heen.

Vandaag genereert Viessmann Group - exclusief de divisie Climate Solutions - een totale omzet van 1 miljard euro - inclusief niet-geconsolideerde entiteiten - met ongeveer 4000 medewerkers. Voor de toekomst heeft Viessmann Group de duidelijke doelstelling en ambitie om uiterlijk tegen het einde van het decennium uit te groeien tot een omvang die groter is dan de huidige divisie Climate Solutions.

"We zetten de volgende stap in de geschiedenis van ons familiebedrijf door verder te gaan dan verwarmingsoplossingen en ons te richten op een ecosysteem van sterke medescheppers die verantwoordelijkheid nemen voor toekomstige generaties door oplossingen in alle facetten van duurzame schone energie te bevorderen. We creëren de beste voorwaarden om ons doel te bereiken door het beste van twee werelden te combineren: een breed gepositioneerde Viessmann Group en een wereldwijd partnerschap met Carrier voor de divisie Climate Solutions."
Martin Viessmann Voorzitter van de Raad van Bestuur van Viessmann Group
"De wereldwijde klimaatverandering gaat snel en onze klimaatdoelstelling van 1,5 graad komt buiten bereik. Als oplossingsgericht familiebedrijf zien wij het als onze verantwoordelijkheid om meer positieve bijdragen te leveren tegen de negatieve trend van de klimaatverandering - boven en buiten de HVAC-sector. Daarom zullen wij alle aspecten, oplossingen en technologieën die CO2-emissies vermijden, verminderen of opvangen, ondersteunen, stimuleren en ons erop richten. Op deze reis zullen we alles wat we doen afstemmen op ons doel om leefruimtes te creëren voor toekomstige generaties. In navolging van deze ambitie zullen we ook aan de volgende generaties een familiebedrijf overdragen dat sterker, breder en diverser is dan ooit tevoren."
Max Viessmann CEO van Viessmann Group